انجمن كتابداري و اطلاع رساني ايران

گروه پژوهش

رهنمود ها و ملاحظاتي پيرامون شناسايي و انتخاب موضوع پايان نامه

(براي پژوهشهاي پيمايشي حوزه هاي علوم انساني و اجتماعي)

 

مرحله اول: ملاحظات و نكات اوليه

ü     مطالعه اجمالي در برخي زمينه هاي مورد علاقه و مهم

ü     جستجو در برخي پايگاهها و نيز اينترنت تحت عبارت "research topics"  و يا "research priorities" و يا " issues for research " در حوزه هاي دلخواه براي آگاهي از موضوع هاي بالقوه مناسب

ü     مطالعه و وارسي "پيشنهادهايي براي پژوهشهاي بيشتر" در فصل آخر پايان نامه ها براي آگاهي از موضوع هاي بالقوه مناسب

ü     صرف وقت بيشتر و مطالعه عميق تر و تحليلي تر در باره موضوع هاي مطرح

ü     مشورت با استادان و ساير دانشجويان آگاه و منتقد در مورد موضوع هاي قابل قبول و مطرح

مرحله دوم: بررسي و تحليل مقوله ها و نكات مورد توجه در انتخاب موضوع

ü     علاقه مند بودن به موضوع

ü     در نظر گرفتن توانايي ها و امکانات فردي مثلاً قدرت تجزيه و تحليل، توانايي تحليل آماري، توانايي برقراري ارتباط با جامعه ي مورد تحقيق، و...

ü     نو بودن موضوع (تكراري و يا تقليدي صرف نباشد)

ü     ارزشمند بودن موضوع

-   مطرح بودن در سطح ملي يا منطقه اي يا جهاني

-   منطقي بودن و نه فريبنده بودن (در اين مورد بايد فرهنگ جامعه اعم از دانشجو و استاد به گونه اي اصلاح شود که دريابد ظاهر و کلمات زيبا و فريبا بدون توجه به واقعي، کارآ و منطقي بودن آن نه تنها پژوهش مفيد و گره گشايي نمي آفريند بلکه مشکل ساز هم هست)

ü          كاربردي بودن (در مورد پژوهشهاي غيربنيادي): امكان استفاده از نتايج در كوتاه مدت يا ميان مدت (بتواند به يك نياز مهم پاسخ دهد)

ü           مطرح بودن به منزله مسئله (امكان تعريف يك مسئله جديد مبتني بر پيشينه پژوهش يا تجربيات حرفه اي و شخصي)

ü          امكان تعريف سؤال يا فرضيه بر اساس مسائل عملي يا نظري

-    سؤالهاي مشخص، عيني و هدفمندي را بتوان طرح كرد

-    براي پاسخ به سؤالها، راه حل علمي و روش مناسب وجود داشته باشد

ü          امكان عملي اجراي پژوهش

-       انجام مراحل تحقيق با دشواري غيرعادي همراه نباشد

-       مراحل كار به لحاظ طول زمان مورد نظر (حداكثر يك سال) قابل انجام باشد

-       مطالعات نظري و دستيابي به منابع امكان پذير باشد

-       نمونه معرف (نماينده) جامعه پژوهش قابل دسترس بوده و افراد مايل به همكاري باشد

-       شيوه گردآوري اطلاعات (توزيع پرسشنامه و يا مصاحبه و يا راه هاي ديگر) در مدت زمان مشخص قابل انجام باشد

-       اطلاعات مورد نياز قابل دسترس و گردآوري باشد

-    امكان انجام پژوهش، به لحاظ روش تحقيق (وجود يك يا چند روش براي آزمون كردن) وجود داشته باشد

ü          امكان ادامه پژوهش هاي بيشتر در همان زمينه

- پيشنهادهاي جديدي را بتوان از دل پژوهش براي پژوهش هاي آتي مطرح كرد

ü          امكان استخراج و چاپ چند مقاله در آن زمينه (توليد دانش جديد)

مرحله سوم: تصميم گيري كلي

ü          تدوين يك فهرست از موضوع هاي مناسب بر اساس توجه به معيارهاي مرحله دوم

ü          بررسي مجدد تك تك موضوع ها با نگاه منطقي و واقع بينانه

ü          حذف برخي از موضوع ها كه امكان انجام تحقيق و رسيدن به نتيجه مطلوب در آنها دشوار است

ü          انتخاب حداكثر دو يا سه موضوع مناسب براي تحقيق

ü          بررسي هر يك از موضوع ها به لحاظ وجود منابع اطلاعاتي و وجود استاد راهنما (موضوع در حوزه توجه به تخصص و علاقه حداقل يكي از استادان باشد)

ü          مشورت با يك يا دو استاد در باره موضوع هاي پيشنهادي و مسائل مرتبط با آنها

ü          گرفتن تائيد اوليه از يك يا دو استاد در مورد مناسب بودن يكي از موضوع ها

مرحله چهارم:  محدودكردن دامنه موضوع

ü     مطالعه متون علمي براي پي بردن به فضاهاي خالي براي تحقيق در آن موضوع

ü     بيان موضوع محدود شده در قالب عبارت (عنوان پايان نامه)

ü     مشورت مجدد با استادان مربوطه در مورد موضوع محدود شده

ü     تائيد موضوع نهايي پس از انجام اصلاحات لازم در عنوان

ü     مطالعه مجدد متون علمي براي يافتن و تدوين مسئله پژوهش

ü     نوشتن سؤالها و يا فرضيه هاي مناسب براي تحقيق (در واقع سؤال (اصلي و فرعي) و فرضيه هر دو براي يک تحقيق ضروري هستند)

ü     مشورت با استادان مربوطه و تائيد مسئله ها و يا فرضيه ها

مرحله پنجم: انجام ساير گامهاي پژوهش

ü     مشخص كردن روش تحقيق

ü     مشخص كردن جامعه پژوهش

ü     مشخص كردن شيوه نمونه گيري

ü     مشخص كردن ابزار گردآوري اطلاعات

ü     در صورتي که از پرسشنامه استفاده مي شود تعيين چگونگي پيدا کردن روايي و اعتبار آن

ü     مشخص کردن روش آماري و آزمون هاي مورد استفاده

ü     اجراي مراحل عملي كار

ü     تدوين گزارش تحقيق

ü     تدوين نتايج همراه با تجزيه و تحليل نهايي آن ها

ü     تدوين محدوديت ها و مشکلات تحقيق

ü     ارائه پيشنهادها براي پژوهش هاي آتي

 

 پی نوشت: مطالب سبز رنگ را خانم ژاله سلیمی فر اضافه نموده اند.